Blog

Конкурентна розвідка як «активна» система, яка впливає на прийняття важливих управлінських рішень на корпоративному рівні

Відому тезу «хто володіє інформацією, той володіє світом» варто доповнити уточненою тезою, що «володарі світу» не просто володіють інформацією, а володіють інформацією розвідувально-конкурентного змісту.

Останнім часом загострюється питання про економічно-торговельні війни, в яких далеко не останню роль відіграють різноманітні спецслужби як постачальники та реалізатори інформації, нерідко через функціонуючі в певній країні міжнародні неурядові організації. Як наслідок, конкурентна розвідка успішно поєднує зусилля вихідців із державних спецслужб («силовиків») і знавців сучасних ринків (маркетологів) і перетворилася впродовж останніх 40 років на Заході на важливий елемент прийняття рішень, стратегічного прогнозування та планування діяльності компаній (корпорацій) в умовах гострої ринкової конкуренції. Проваджувану на корпоративному рівні конкурентну розвідку можна співвіднести з висловом видатного та блискучого китайського філософа Сунь Цзи у його книзі «Мистецтво війни» – «Якщо освічений государ або розсудливий генерал одержують перемогу над супротивниками кожного разу, коли вони переходять до дій, то це досягається завдяки попередній інформації», де наголошується на важливості отримання інформації для прийняття рішень.

Незважаючи на відносно коротку історію конкурентної розвідки у сучасному розумінні, її значення для успішного функціонування бізнесу на сьогодні усвідомлює більшість підприємців у розвинутих країнах світу. Як свідчить статистика, 82% великих підприємств і понад 90% глобальних компаній зі списку Forbes 500 регулярно звертаються до конкурентної розвідки з метою прийняття рішень та управління ризиками. За оцінками, до 2026 р. ринок конкурентної розвідки перевищить 35 мільярдів доларів.

У сучасному світі функція конкурентної розвідки стала більш формалізованою. Більшість зарубіжних компаній у розвинутих країнах світу мають у своєму розпорядженні офіційні централізовані підрозділи з конкурентної розвідки та профільних менеджерів. У даний час ця діяльність частіше виходить за межі простого профілювання та оцінки конкурентів. Найактивніше практикуються такі види діяльності, як оцінка технологій, економічний та політичний аналіз. Разом з тим, нерідко у деяких компаніях конкурентна розвідка переважно розглядається як діяльність з пошуку даних, що є неправильним та однобоким розглядом процесу конкурентної розвідки.

Головними об'єктами конкурентної розвідки є виробничі та інвестиційні плани конкурентів, структура цін та виробничих витрат, технологічні «ноу-хау», які дозволяють оцінити економічний потенціал досліджуваної компанії. Розвідувальна інформація, як правило, свідчить про істинні наміри потенційних і дійсних партнерів по відношенню до суб’єкта господарювання, містить відомості про сильні і слабкі сторони конкурентів суб’єкта господарювання тощо.

При цьому головною метою конкурентної розвідки є своєчасне забезпечення керівництва достовірними та повними відомостями про конкурентну ситуацію навколо компанії. Суть конкурентної розвідки полягає в умінні передбачати політику конкурента та випередити його, вживши превентивних заходів.

Основними вигодами використання конкурентної розвідки у бізнесі є:

  • здійснення конкурентного аналізу, прогнозування змін на ринку, які можуть вплинути на ефективність ведення бізнесу (у тому числі виявлення нових та потенційних конкурентів, аналіз їх слабких та сильних сторін);
  • вироблення адекватних та своєчасних заходів у відповідь на зміни, що відбуваються на ринку, передбачення загроз і знаходження шляхів їх уникнення/нейтралізації, розробка стратегії протидії;
  • оповіщення про можливе виникнення кризових ситуацій.

На ранньому етапі розвитку конкурентна розвідка обмежувалась переважно збором інформації з метою вивчення та прогнозування конкурентного середовища. Близько 35 років тому першочерговим предметом конкурентної розвідки були позиції, тактика і стратегії конкурентів. Інформація збиралась в основному з агентурних, вторинних або друкованих джерел. У подальшому на перший план вийшла складна аналітика. Новий підхід до проведення конкурентної розвідки, який отримав назву «інтегрована розвідка» (Integrated intelligence), передбачає використання спеціальних методів для вивчення поведінки конкурентів, кон'юнктури, визначення розміру ринку тощо.

За багато років в умовах глобалізації, величезних обсягів даних у відкритому доступі та технологічних досягнень практичні аспекти діяльності з конкурентної розвідки істотно змінились. Отримала розвиток так звана концепція «комплексної розвідки», яка розширює спектр необхідних навичок фахівців з конкурентної розвідки. Як вже зазначалось, спочатку конкурентна розвідка фокусувалась безпосередньо на вивченні конкурентів. Згодом у концепцію були інтегровані нові компетенції, необхідні для оцінки поточної економічної і політичної ситуації в конкретних регуляторних умовах. Сьогодні для конкурентної і ринкової розвідки потрібні розуміння маркетингових особливостей, сегментування ринків, формування конкурентного середовища та оцінка суперників. Ставка у конкурентній розвідці робиться на аналітику, поглиблене розуміння і більш ефективну трансляцію отриманих результатів особам, які приймають рішення.

У світі склався розгорнутий ринок конкурентної розвідки. Останніми роками у провідних країнах світу з’явилась значна кількість консалтингових фірм, що спеціалізуються на наданні послуг, які підпадають під поняття конкурентної розвідки. Аналогічні підрозділи створюються також у великих і дрібних компаніях. Зокрема, у Європі і США в багатьох великих компаніях збір і аналіз бізнес-інформації про конкурентів і ринок проводиться на регулярній основі.

Типи компаній, які займаються OSINT (розвідкою на основі відкритих джерел), а також види послуг, які надаються компаніями з конкурентної розвідки, у світі.

Просунуті користувачі конкурентної розвідки, як правило:

  • компанії, які активні в бізнесі, у яких конкурентний ландшафт швидко розвивається та схильний до серйозних змін;
  • компанії, які активні в бізнесі та вимагають великих інвестицій і програм розвитку, щоб залишатися надійними гравцями на ринку;
  • агресивні компанії, які прагнуть до швидкого збільшення частки на ринку;
  • компанії, які визнали, що вони серйозно уразливі для атак з боку конкурентів.

Практика провідних світових корпорацій переконливо свідчить про те, що конкурентна розвідка збудована не як «обслуговуюча» система, а як «активна» система, яка впливає на прийняття важливих управлінських рішень на корпоративному рівні. У цьому контексті особливо важливими є такі напрями конкурентної розвідки: формування нових, розвиток та захист наявних конкурентних переваг бізнес-структури, збереження та збільшення частки бізнес-структури на ринку, розробка нових видів продукції (робіт, послуг).

Загалом, консалтингові компанії з конкурентної розвідки можуть стати надійними партнерами для компаній, що прагнуть посилити свої конкурентні позиції та захистити свої інтереси на ринку.

Зокрема консалтингова компанія Сідкон пропонує:

  • Аналіз ринку з точки зору оцінки ризиків бар’єрів виходу на ринок для нового гравця.
  • Аналіз ринку, конкурентів для розуміння компанією своїх позицій на ринку. Отримання всебічного уявлення про конкурентну ситуацію, виявлення сильних та слабких сторін конкурентів, розуміння потреб ринку та можливості для залучення нових партнерів.
  • Перевірка контрагентів: перевірка ділової репутації резидентів та нерезидентів, в т.ч. з позиції ризиків співпраці з ними.
  • Розробка ефективної стратегії: Розробка стратегії, що відповідає актуальному контексту та прогнозам розвитку ринку для закріплення та розширення свої позицій на ринку, або для просування на новий ринок.
  • Ідентифікація, аналіз загроз бізнесу (в т.ч. від конкурентів) та розробка заходів щодо їх мінімізації
  • Оцінка потенційних ризиків: Допомога у оцінюванні ризиків під час інвестування.
  • Забезпечення безпеки: Розробка заходів для забезпечення безпеки функціонування компанії, зокрема, проведення аудиту системи безпеки для виявлення «слабких місць» та розробка відповідних документів із захисту системи безпеки, побудова системи корпоративної безпеки бізнесу, побудова системи конкурентної розвідки компанії.
Аналіз ринку Ділова розвідка Конкурентна розвідка Перевірка контрагента