Конкурентна розвідка є ефективним бізнесовим інструментом. Конкурентна розвідка виконує завдання інформаційно-аналітичного супроводу управління бізнесом на трьох рівнях: стратегічному, тактичному й оперативному:
· на стратегічному рівні конкурентна розвідка збирає, аналізує та надає керівництву інформацію для ухвалення довгострокових рішень з таких питань: стан зовнішнього середовища (процеси в економіці, політиці, що впливають на діяльність компанії) та стратегічне становище компанії на ринку; структура й динаміка ринку, на якому функціонує (або планує функціонувати) компанія. До завдань стратегічного рівня конкурентної розвідки належать: 1) довгострокове цілепокладання; 2) планування та координація ресурсів відповідно до цілей; 3) прогнозування можливих ризиків безпеки та вироблення можливих сценаріїв їх уникнення; 4) прогнозування економічної, політичної та технологічної ситуації; 5) розроблення рекомендацій;
· конкурентна розвідка на тактичному рівні полягає у збиранні та аналізі тактичної інформації, що дає змогу ухвалювати рішення з поточних проблем комерційного й технологічного характеру. На цьому рівні фахівців з конкурентної розвідки цікавлять насамперед конкретні факти кон’юнктури й тенденцій розвитку ринку, законодавства, ресурсів, нових технологій, конкурентів у контексті впливу на повсякденну діяльність компанії. До завдань тактичного рівня конкурентної розвідки належать: 1) уточнення цілей і планів на короткострокові періоди; 2) аналіз чинних і виявлення потенційних конкурентів, прогнозування їхніх планів; 3) аналіз і оцінювання бізнес-партнерів; 4) аналіз і оцінювання постачальників; 5) розроблення клієнтського профілю;
· конкурентна розвідка на оперативному рівні розглядає загрози та ризики безпеки, що виникають несподівано та здатні ускладнити діяльність компанії в поточній і середньостроковій перспективі. До завдань оперативного рівня конкурентної розвідки належать: 1) короткострокове планування; 2) регулювання і контроль виконання планів; 3) моніторинг інформації про середовище, в якому перебуває компанія; 4) своєчасне надання звітів керівництву щодо результатів аналізу й оцінювання поточної та прогнозної ситуації.
Таким чином, завдання, які вирішує конкурентна розвідка на різних рівнях ведення бізнесу, свідчать про неї як про ефективний бізнес-інструмент, що дає змогу не лише отримати уявлення про реальний стан справ, а й спрогнозувати найвірогідніші події як на короткострокову, так і довгострокову перспективи.
У загальному розумінні конкурентна розвідка — це стратегічний інструмент, що дає змогу систематично і своєчасно отримувати актуальну інформацію, якої потребує керівник під час ухвалення управлінських рішень. Впровадження інструментів і методів конкурентної розвідки має високий ступінь економічної віддачі, забезпечує конкурентні переваги бізнес-структурі та дає змогу уникнути багатьох помилок і загроз безпеці.
Водночас, враховуючи обсяги інформації, величезну кількість інформаційних потоків і каналів взаємодії, кількість учасників та їхніх цілей, конкурентна розвідка з інструменту дослідження конкурентного середовища перетворилася на складний багатогранний бізнес-процес.
Здійснення конкурентної розвідки має бути систематичним, оскільки разові звернення до неї в підсумку дають мінімальний результат. Виключно на постійній основі моніторинг, аналіз і оцінювання ринкової ситуації дають змогу компанії максимально розвинути свої конкурентні переваги.
Якщо методи конкурентної розвідки застосовують безперервно, це дає змогу в рази збільшити шанси компанії на свій ефективний розвиток, адже тоді керівництво компанії буде заздалегідь поінформованим і підготованим на підставі:
· прогнозів змін кон’юнктури ринку, дій контрагентів, політичних і законодавчих перетворень;
· виявлення потенційних конкурентів, витоків інформації, загроз безпеці компанії;
· аналізу нових технологій, патентів, ліцензій та інших результатів інтелектуальної діяльності;
· оцінювання створення, придбання нового бізнесу, розширення наявної компанії, відкриття нових напрямів;
· постійного збору та аналізу відомостей про партнерів, конкурентів і клієнтів.
Певна річ, цей список не є остаточним і з розвитком конкурентної розвідки доповнюватиметься й іншими питаннями. Однак навіть наявні можливості дають змогу керівництву компаній ухвалювати рішення щодо напрямів подальшого розвитку бізнесу на основі актуальної та достовірної інформації та чітко проаналізованих прогнозів.
У цифровій економіці конкурентна розвідка має стратегічний характер, оскільки вона збирає інформацію, щоб скласти точний прогноз майбутніх ринкових умов. Він охоплює технологічні прориви, які закладатимуть основу для появи абсолютно нових і ефективних бізнес-моделей.
За допомогою інструментів конкурентної розвідки керівники нерідко також можуть отримати зворотний зв’язок про власний бізнес (погляд збоку), а також можуть уникнути помилок своїх конкурентів або, навпаки, повчитися на їхніх успіхах, тим самим перетворивши власні слабкості на переваги.
Міжнародна консалтингова компанія Сідкон спеціалізується у галузі конкурентної розвідки понад 20 років. Експерти компанії готові провести аналіз конкурентів, ринків, регіонів, пошук та аналіз потенційних партнерів, нових ринків збуту, визначення тенденцій та складання прогнозів розвитку ринку, інші завдання сфери конкурентної розвідки для зміцнення позицій компанії на ринку та розробки стратегії розвитку бізнесу.
Задля аналітичної підтримки конкурентною розвідкою бізнес-процесів, супроводу та координації бізнес-проєктів часто використовують такі інструменти й методи отримання даних:
1. Метод альтернативних наслідків. Полягає в побудові кількох можливих сценаріїв розвитку подій з огляду на суперечливі та неясні дані, отримані з кількох джерел. Зазвичай такі сценарії будуються з огляду на тривалу перспективу.
2. Аналіз можливостей. Такий підхід передбачає вироблення заходів, які може вжити компанія в умовах, що склалися, а не прогнозування поведінки конкурентів.
3. Метод аналізу від протилежного. Метод передбачає відмову від базових припущень щодо конкурентів і переосмислення напряму свого аналізу через опрацювання варіантів, прямо протилежних до традиційних (або найімовірніших), та їхній аналіз.
4. Метод аналізу подій. Є одним з основних, що дають змогу проводити аналітику суворо і систематично, і слугує засобом раннього попередження. Метод ґрунтується на аналізі низки подій з метою виявлення тенденцій і дає змогу своєчасно виявляти закономірності, особливо ті, що спричиняють негативні наслідки.
5. Аналіз конкурентних гіпотез. Полягає в одночасному порівняльному оцінюванні кількох можливих гіпотез одна з одною і зібраними розвідданими.
Перераховані методи добре доповнює методологія форсайту, яка являє собою активний прогноз, передрікання, передбачення розвитку майбутньої ситуації в економіці, науці, бізнесі. Сукупно форсайт і конкурентна розвідка є ефективними бізнес-інструментами і складаються з широкого спектру методик для отримання інформації з первинних і вторинних джерел, основних і допоміжних аналітичних засобів, які забезпечують можливість працювати з якісною інформацією і сфокусуватися на вивченні зовнішнього середовища.
Сьогоднішній цифровій економіці притаманні не лише поява нових бізнес-моделей, а й стрімкий розвиток інформаційних технологій, що також вплинуло на інструментарій конкурентної розвідки й перехід до використання технології великих даних (Big Data), яка дає змогу проводити точну й актуальну бізнес-аналітику й отримувати безперервний доступ до необхідної бізнес-інформації, а також використання елементів штучного інтелекту й машинного навчання для ефективнішого прогнозування ринкової ситуації.
Підприємець, який використовує в діяльності своєї компанії можливості конкурентної розвідки, здатний отримувати відповіді на питання, які зараз ще не проявили себе достатньою мірою і часто є латентними для бізнес-оточення, що нехтує аналогічними можливостями. Через використання такого потенціалу конкурентоспроможність компанії підвищується.
· на стратегічному рівні конкурентна розвідка збирає, аналізує та надає керівництву інформацію для ухвалення довгострокових рішень з таких питань: стан зовнішнього середовища (процеси в економіці, політиці, що впливають на діяльність компанії) та стратегічне становище компанії на ринку; структура й динаміка ринку, на якому функціонує (або планує функціонувати) компанія. До завдань стратегічного рівня конкурентної розвідки належать: 1) довгострокове цілепокладання; 2) планування та координація ресурсів відповідно до цілей; 3) прогнозування можливих ризиків безпеки та вироблення можливих сценаріїв їх уникнення; 4) прогнозування економічної, політичної та технологічної ситуації; 5) розроблення рекомендацій;
· конкурентна розвідка на тактичному рівні полягає у збиранні та аналізі тактичної інформації, що дає змогу ухвалювати рішення з поточних проблем комерційного й технологічного характеру. На цьому рівні фахівців з конкурентної розвідки цікавлять насамперед конкретні факти кон’юнктури й тенденцій розвитку ринку, законодавства, ресурсів, нових технологій, конкурентів у контексті впливу на повсякденну діяльність компанії. До завдань тактичного рівня конкурентної розвідки належать: 1) уточнення цілей і планів на короткострокові періоди; 2) аналіз чинних і виявлення потенційних конкурентів, прогнозування їхніх планів; 3) аналіз і оцінювання бізнес-партнерів; 4) аналіз і оцінювання постачальників; 5) розроблення клієнтського профілю;
· конкурентна розвідка на оперативному рівні розглядає загрози та ризики безпеки, що виникають несподівано та здатні ускладнити діяльність компанії в поточній і середньостроковій перспективі. До завдань оперативного рівня конкурентної розвідки належать: 1) короткострокове планування; 2) регулювання і контроль виконання планів; 3) моніторинг інформації про середовище, в якому перебуває компанія; 4) своєчасне надання звітів керівництву щодо результатів аналізу й оцінювання поточної та прогнозної ситуації.
Таким чином, завдання, які вирішує конкурентна розвідка на різних рівнях ведення бізнесу, свідчать про неї як про ефективний бізнес-інструмент, що дає змогу не лише отримати уявлення про реальний стан справ, а й спрогнозувати найвірогідніші події як на короткострокову, так і довгострокову перспективи.
У загальному розумінні конкурентна розвідка — це стратегічний інструмент, що дає змогу систематично і своєчасно отримувати актуальну інформацію, якої потребує керівник під час ухвалення управлінських рішень. Впровадження інструментів і методів конкурентної розвідки має високий ступінь економічної віддачі, забезпечує конкурентні переваги бізнес-структурі та дає змогу уникнути багатьох помилок і загроз безпеці.
Водночас, враховуючи обсяги інформації, величезну кількість інформаційних потоків і каналів взаємодії, кількість учасників та їхніх цілей, конкурентна розвідка з інструменту дослідження конкурентного середовища перетворилася на складний багатогранний бізнес-процес.
Здійснення конкурентної розвідки має бути систематичним, оскільки разові звернення до неї в підсумку дають мінімальний результат. Виключно на постійній основі моніторинг, аналіз і оцінювання ринкової ситуації дають змогу компанії максимально розвинути свої конкурентні переваги.
Якщо методи конкурентної розвідки застосовують безперервно, це дає змогу в рази збільшити шанси компанії на свій ефективний розвиток, адже тоді керівництво компанії буде заздалегідь поінформованим і підготованим на підставі:
· прогнозів змін кон’юнктури ринку, дій контрагентів, політичних і законодавчих перетворень;
· виявлення потенційних конкурентів, витоків інформації, загроз безпеці компанії;
· аналізу нових технологій, патентів, ліцензій та інших результатів інтелектуальної діяльності;
· оцінювання створення, придбання нового бізнесу, розширення наявної компанії, відкриття нових напрямів;
· постійного збору та аналізу відомостей про партнерів, конкурентів і клієнтів.
Певна річ, цей список не є остаточним і з розвитком конкурентної розвідки доповнюватиметься й іншими питаннями. Однак навіть наявні можливості дають змогу керівництву компаній ухвалювати рішення щодо напрямів подальшого розвитку бізнесу на основі актуальної та достовірної інформації та чітко проаналізованих прогнозів.
У цифровій економіці конкурентна розвідка має стратегічний характер, оскільки вона збирає інформацію, щоб скласти точний прогноз майбутніх ринкових умов. Він охоплює технологічні прориви, які закладатимуть основу для появи абсолютно нових і ефективних бізнес-моделей.
За допомогою інструментів конкурентної розвідки керівники нерідко також можуть отримати зворотний зв’язок про власний бізнес (погляд збоку), а також можуть уникнути помилок своїх конкурентів або, навпаки, повчитися на їхніх успіхах, тим самим перетворивши власні слабкості на переваги.
Міжнародна консалтингова компанія Сідкон спеціалізується у галузі конкурентної розвідки понад 20 років. Експерти компанії готові провести аналіз конкурентів, ринків, регіонів, пошук та аналіз потенційних партнерів, нових ринків збуту, визначення тенденцій та складання прогнозів розвитку ринку, інші завдання сфери конкурентної розвідки для зміцнення позицій компанії на ринку та розробки стратегії розвитку бізнесу.
Задля аналітичної підтримки конкурентною розвідкою бізнес-процесів, супроводу та координації бізнес-проєктів часто використовують такі інструменти й методи отримання даних:
1. Метод альтернативних наслідків. Полягає в побудові кількох можливих сценаріїв розвитку подій з огляду на суперечливі та неясні дані, отримані з кількох джерел. Зазвичай такі сценарії будуються з огляду на тривалу перспективу.
2. Аналіз можливостей. Такий підхід передбачає вироблення заходів, які може вжити компанія в умовах, що склалися, а не прогнозування поведінки конкурентів.
3. Метод аналізу від протилежного. Метод передбачає відмову від базових припущень щодо конкурентів і переосмислення напряму свого аналізу через опрацювання варіантів, прямо протилежних до традиційних (або найімовірніших), та їхній аналіз.
4. Метод аналізу подій. Є одним з основних, що дають змогу проводити аналітику суворо і систематично, і слугує засобом раннього попередження. Метод ґрунтується на аналізі низки подій з метою виявлення тенденцій і дає змогу своєчасно виявляти закономірності, особливо ті, що спричиняють негативні наслідки.
5. Аналіз конкурентних гіпотез. Полягає в одночасному порівняльному оцінюванні кількох можливих гіпотез одна з одною і зібраними розвідданими.
Перераховані методи добре доповнює методологія форсайту, яка являє собою активний прогноз, передрікання, передбачення розвитку майбутньої ситуації в економіці, науці, бізнесі. Сукупно форсайт і конкурентна розвідка є ефективними бізнес-інструментами і складаються з широкого спектру методик для отримання інформації з первинних і вторинних джерел, основних і допоміжних аналітичних засобів, які забезпечують можливість працювати з якісною інформацією і сфокусуватися на вивченні зовнішнього середовища.
Сьогоднішній цифровій економіці притаманні не лише поява нових бізнес-моделей, а й стрімкий розвиток інформаційних технологій, що також вплинуло на інструментарій конкурентної розвідки й перехід до використання технології великих даних (Big Data), яка дає змогу проводити точну й актуальну бізнес-аналітику й отримувати безперервний доступ до необхідної бізнес-інформації, а також використання елементів штучного інтелекту й машинного навчання для ефективнішого прогнозування ринкової ситуації.
Підприємець, який використовує в діяльності своєї компанії можливості конкурентної розвідки, здатний отримувати відповіді на питання, які зараз ще не проявили себе достатньою мірою і часто є латентними для бізнес-оточення, що нехтує аналогічними можливостями. Через використання такого потенціалу конкурентоспроможність компанії підвищується.