Інформація — найдорожчий товар у сучасному світі, і цей факт робить конкурентну розвідку важливим і актуальним елементом кожного підприємства критичної інфраструктури, компанії, банку. Систематична організація конкурентної розвідки дає змогу бізнес-структурі оперативно реагувати на всі зміни ринку, формуючи стійкість компанії до зовнішніх чинників ринкового середовища і підвищуючи рівень конкурентоспроможності, управління ризиками безпеки.
Відомо, що бізнес — це битва на багатьох фронтах. Підприємці борються за ефективність реклами, лояльність клієнта, конкурентоспроможність продукту, мотивацію персоналу, оптимальність бізнес-процесів... При цьому жодна битва не обходиться без попередньої розвідки, у випадку підприємницької діяльності — не обходиться без конкурентної розвідки з метою отримання інформації для розв’язання різних бізнес-завдань. Класичні маркетингові дослідження сьогодні надміру важковагові і неповороткі. Усе змінюється так швидко, що звичні методики аналізу втрачають актуальність. Нові умови ведення бізнесу, цифровізація економіки вимагають нових інструментів. Сьогодні бізнес не має часу на перевірку інтуїтивних рішень, помилки та зволікання коштують дуже дорого, тому необхідно здобувати корисні дані, досліджувати, проводити конкурентну розвідку і вчасно надавати розвідувальну інформацію особам, які ухвалюють управлінські рішення на корпоративному рівні.
Посилення ролі конкурентної розвідки визначають такі чинники: швидке зростання темпів ділового життя; інформаційне перевантаження; зростання глобальної конкуренції; збільшення агресивності конкурентів; сильний вплив політичних змін тощо. Саме тому для забезпечення інформаційної, економічної, кадрової безпеки сучасної компанії необхідно здійснювати постійну та послідовну інформаційно-аналітичну діяльність, функцію якої виконує конкурентна розвідка.
Проте, якщо раніше основним завданням інформаційної підсистеми управління компанією було донесення до керівника без спотворень і змін практично будь-яких вхідних даних, пов’язаних з компанією і ринком, і саме він здійснював фільтрацію й опрацювання даних, виокремлював з них необхідні знання, то тепер усе змінилося. Керівник не має часу не тільки на фільтрацію даних і опрацювання інформації, а й навіть на те, щоб ознайомитися з потоком інформації.
Крім того, у період стабільного розвитку керівництво компанії часто не приділяє уваги ризикам і загрозам безпеці, на які наражається компанія. Також варто зауважити, що хоча керівники є фахівцями з управління виробництвом, часто вони не володіють навичками, пов’язаними з технологією специфічного опрацювання інформації та перетворення її на знання, необхідні для ухвалення правильного управлінського рішення.
Таким чином, на практиці виникає необхідність у спеціальному інструменті, здатному ефективно відстежувати і запобігати всім можливим ризикам безпеки в компанії, сприяючи її стабільному розвитку і недопущенню переростання ситуації в нестабільну, а згодом — і в кризову. Таким інструментом на сучасному етапі розвитку бізнесу стає конкурентна розвідка (OSINT), тобто система одержання, опрацювання та використання інформації для забезпечення безпеки та сталого розвитку компанії відповідно до правових норм і з дотриманням морально-етичних норм.
У процесі здійснення конкурентної розвідки отримують інформацію, необхідну для ефективної роботи конкретного бізнесу, повідомляють результати цієї роботи зацікавленим особам (керівництву компанії), яким ця інформація необхідна для ухвалення управлінських рішень. Водночас конкурентна розвідка стосується як стратегічного планування і ризик-менеджменту, так і економічної безпеки. Конкурентна розвідка також спрямована на розроблення корпоративної стратегії розвитку компанії.
За нинішніх умов головним призначенням конкурентної розвідки стає робота з випередження, недопущення виникнення нестандартних ситуацій, тих чи тих деструктивних подій через ідентифікацію стратегічних ризиків і вчасну корекцію стратегії компанії, тобто розроблення та реалізація заходів зі зміцнення її конкурентного імунітету. Конкурентна розвідка стає надійним засобом інформаційно-аналітичного супроводу управління бізнесом. Вона спрямована на забезпечення ефективного реагування компанії на швидкі зміни навколишнього середовища та управління ризиками бізнесу.
Говорячи про конкурентну розвідку, доречно згадати вислів одного китайського полководця: «Коли ти досконало володієш знаннями про власного ворога, то тобі не страшні результати навіть майбутніх сотень найскладніших битв і воєн». Знання, отримані під час конкурентної розвідки, — гарантія спокою та успішного майбутнього для тієї компанії, яка її здійснює.
Більш детально про напрацювання практичного спрямування щодо особливостей проведення конкурентної розвідки в компаніях - у книзі “Конкурентна розвідка в системі управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків”. В книзі висвітлено сучасні стратегічні орієнтири розвитку конкурентної розвідки у глобалізованому світі, розглянуто конкурентну розвідку як інструмент забезпечення безпеки і управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків, а також описано сучасні інформаційно-аналітичні технології та інструментарій конкурентної розвідки. Книга може бути використана для обговорення широкого кола проблемних питань, що стосуються оцінювання якості (цінності) інформації в конкурентній розвідці та оцінювання її результативності, гарантій якості одержуваної інформації через унеможливлення маніпулювання за допомогою встановлення інформаційних фільтрів, а також щодо трансформації результатів конкурентної розвідки для надання керівникам підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків з метою ухвалення адекватних та ефективних управлінських рішень.
Відомо, що бізнес — це битва на багатьох фронтах. Підприємці борються за ефективність реклами, лояльність клієнта, конкурентоспроможність продукту, мотивацію персоналу, оптимальність бізнес-процесів... При цьому жодна битва не обходиться без попередньої розвідки, у випадку підприємницької діяльності — не обходиться без конкурентної розвідки з метою отримання інформації для розв’язання різних бізнес-завдань. Класичні маркетингові дослідження сьогодні надміру важковагові і неповороткі. Усе змінюється так швидко, що звичні методики аналізу втрачають актуальність. Нові умови ведення бізнесу, цифровізація економіки вимагають нових інструментів. Сьогодні бізнес не має часу на перевірку інтуїтивних рішень, помилки та зволікання коштують дуже дорого, тому необхідно здобувати корисні дані, досліджувати, проводити конкурентну розвідку і вчасно надавати розвідувальну інформацію особам, які ухвалюють управлінські рішення на корпоративному рівні.
Посилення ролі конкурентної розвідки визначають такі чинники: швидке зростання темпів ділового життя; інформаційне перевантаження; зростання глобальної конкуренції; збільшення агресивності конкурентів; сильний вплив політичних змін тощо. Саме тому для забезпечення інформаційної, економічної, кадрової безпеки сучасної компанії необхідно здійснювати постійну та послідовну інформаційно-аналітичну діяльність, функцію якої виконує конкурентна розвідка.
Проте, якщо раніше основним завданням інформаційної підсистеми управління компанією було донесення до керівника без спотворень і змін практично будь-яких вхідних даних, пов’язаних з компанією і ринком, і саме він здійснював фільтрацію й опрацювання даних, виокремлював з них необхідні знання, то тепер усе змінилося. Керівник не має часу не тільки на фільтрацію даних і опрацювання інформації, а й навіть на те, щоб ознайомитися з потоком інформації.
Крім того, у період стабільного розвитку керівництво компанії часто не приділяє уваги ризикам і загрозам безпеці, на які наражається компанія. Також варто зауважити, що хоча керівники є фахівцями з управління виробництвом, часто вони не володіють навичками, пов’язаними з технологією специфічного опрацювання інформації та перетворення її на знання, необхідні для ухвалення правильного управлінського рішення.
Таким чином, на практиці виникає необхідність у спеціальному інструменті, здатному ефективно відстежувати і запобігати всім можливим ризикам безпеки в компанії, сприяючи її стабільному розвитку і недопущенню переростання ситуації в нестабільну, а згодом — і в кризову. Таким інструментом на сучасному етапі розвитку бізнесу стає конкурентна розвідка (OSINT), тобто система одержання, опрацювання та використання інформації для забезпечення безпеки та сталого розвитку компанії відповідно до правових норм і з дотриманням морально-етичних норм.
У процесі здійснення конкурентної розвідки отримують інформацію, необхідну для ефективної роботи конкретного бізнесу, повідомляють результати цієї роботи зацікавленим особам (керівництву компанії), яким ця інформація необхідна для ухвалення управлінських рішень. Водночас конкурентна розвідка стосується як стратегічного планування і ризик-менеджменту, так і економічної безпеки. Конкурентна розвідка також спрямована на розроблення корпоративної стратегії розвитку компанії.
За нинішніх умов головним призначенням конкурентної розвідки стає робота з випередження, недопущення виникнення нестандартних ситуацій, тих чи тих деструктивних подій через ідентифікацію стратегічних ризиків і вчасну корекцію стратегії компанії, тобто розроблення та реалізація заходів зі зміцнення її конкурентного імунітету. Конкурентна розвідка стає надійним засобом інформаційно-аналітичного супроводу управління бізнесом. Вона спрямована на забезпечення ефективного реагування компанії на швидкі зміни навколишнього середовища та управління ризиками бізнесу.
Говорячи про конкурентну розвідку, доречно згадати вислів одного китайського полководця: «Коли ти досконало володієш знаннями про власного ворога, то тобі не страшні результати навіть майбутніх сотень найскладніших битв і воєн». Знання, отримані під час конкурентної розвідки, — гарантія спокою та успішного майбутнього для тієї компанії, яка її здійснює.
Більш детально про напрацювання практичного спрямування щодо особливостей проведення конкурентної розвідки в компаніях - у книзі “Конкурентна розвідка в системі управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків”. В книзі висвітлено сучасні стратегічні орієнтири розвитку конкурентної розвідки у глобалізованому світі, розглянуто конкурентну розвідку як інструмент забезпечення безпеки і управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків, а також описано сучасні інформаційно-аналітичні технології та інструментарій конкурентної розвідки. Книга може бути використана для обговорення широкого кола проблемних питань, що стосуються оцінювання якості (цінності) інформації в конкурентній розвідці та оцінювання її результативності, гарантій якості одержуваної інформації через унеможливлення маніпулювання за допомогою встановлення інформаційних фільтрів, а також щодо трансформації результатів конкурентної розвідки для надання керівникам підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків з метою ухвалення адекватних та ефективних управлінських рішень.