Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності є одним із домінантних складників у системі безпеки ЗЕД компанії, оскільки вона безпосередньо пов’язана з людським чинником — персоналом. Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності — це такий стан кадрового ресурсу компанії, коли забезпечено її захищеність від зовнішніх і внутрішніх загроз і ефективне функціонування компанії на зовнішньому (закордонному) ринку.
Мета кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності полягає у запобіганні негативним впливам на безпеку ЗЕД компанії через ризики та загрози, пов’язані з персоналом, його інтелектуальним потенціалом і корпоративними трудовими відносинами. Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності є особливим компонентом безпеки ЗЕД компанії внаслідок взаємозв’язку та взаємозалежності з інтелектуальною безпекою. Такі негативні явища, як відплив кваліфікованих працівників, недостатня їхня мотивація, високі показники плинності персоналу, старіння кадрів, неактуальність знань у сфері зовнішньоекономічної діяльності, яку здійснює компанія, призводять до погіршення інтелектуального потенціалу співробітників, зниження рівня інтелектуальної безпеки та безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії загалом.
Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності компанії є комбінацією таких складових, як фізична безпека, інтелектуально-розумова, професійно-фінансова, соціально-психологічна, адміністративно-кар’єрна, психологічно-комунікаційна:
· фізична безпека — стан персоналу, за наявності якого відсутні зовнішні загрози, пов’язані із закордонним ринком, для фізичного здоров’я співробітників;
· інтелектуально-розумова безпека — стан персоналу, за якого відсутня загроза втратити або не розкрити інтелектуальний потенціал, розумові здібності персоналу під час виходу на закордонний ринок;
· професійно-фінансова безпека означає безпроблемне виконання професійних обов’язків під час здійснення ЗЕД компанією з відповідним (адекватним) відшкодуванням зусиль, яких доклав співробітник;
· соціально-психологічна безпека — відсутність загроз, пов’язаних із закордонним ринком, для персоналу як складника соціуму та комфортабельний психологічний клімат на корпоративному рівні під час здійснення ЗЕД компанією;
· адміністративно-кар’єрна безпека — відсутність адміністративного тиску й обмеження прав, а також можливість кар’єрного зростання в процесі здійснення ЗЕД компанією, об’єктивне оцінювання керівництвом компанії професійних якостей і досягнень співробітників під час виходу компанії на зовнішній ринок;
· психологічно-комунікаційна безпека — відсутність психологічного тиску з боку керівництва і членів трудового колективу, наявність внутрішньокорпоративної системи комунікації під час здійснення заходів із виходу компанії на закордонний ринок, яка враховує ієрархічну підпорядкованість й адміністративно-трудові відносини.
Об’єкт захисту в контексті кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії — це персонал компанії, тобто всі співробітники, які здійснюють певні дії, що стосуються виходу на закордонний ринок і його освоєння за допомогою продукції, що виробляє компанія, робіт, які виконує компанія, або послуг, що надає компанія у процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії поділяють на зовнішні та внутрішні.
До зовнішніх загроз кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії належать такі:
· макроекономічна ситуація і ситуація безпосередньо на закордонному ринку, на який виходить компанія;
· інфляція в країні, на ринок якої виходить компанія;
· динаміка валютних курсів;
· неетична поведінка конкурентів на закордонному ринку;
· несумлінні дії іноземних контрагентів.
Внутрішні загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії, зі свого боку, поділяються на дві підгрупи: першу складають загрози, які спричинено компанією, тобто ті, що виникли внаслідок неефективного (непрофесійного) управління персоналом компанії. До цієї групи належать такі загрози кадровій безпеці ЗЕД компанії:
· неефективне управління компанією;
· неефективне управління персоналом;
· непрофесійна робота служби персоналу;
· неефективна мотивація персоналу.
Другу групу утворюють загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії, джерелом яких є безпосередньо сам персонал компанії як суб’єкт зовнішньоекономічної діяльності. Такі загрози виникають через недосконале виконання службових обов’язків, свідомі або несвідомі дії та процедури, навмисні або ненавмисні помилки стосовно виходу компанії на зовнішній ринок тощо.
До другої групи загроз слід віднести такі:
· низька кваліфікація співробітників, залучених до зовнішньоекономічної діяльності;
· неможливість реалізації професійних і творчих здібностей співробітниками компанії на зовнішньому ринку;
· незадоволеність роботою та умовами праці, оцінюванням результатів зовнішньоекономічної діяльності;
· непродуктивна зайнятість;
· конфліктні відносини з колективом і окремими співробітниками в процесі виходу компанії на закордонний ринок.
Через значний вплив наведених вище загроз кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії істотно зростатимуть збитки компанії під час здійснюваного нею процесу освоєння закордонного ринку — внаслідок демотивації персоналу, небажання працівників працювати на означеному закордонному ринку з повною віддачею, опортуністичної поведінки у зв’язку з пошуком іншого місця роботи або спробою працівників пристосуватися до незадовільних умов праці шляхом зниження навантаження, інтенсивності роботи тощо.
Щоб зменшити загрози для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, нерідко використовують такий інструмент, як атестація співробітників, яку проводять не лише з професійною метою, а також щоб визначити рівень безпеки кадрового складника під час виходу компанії на зовнішній ринок. Атестацію проводять із певною періодичністю, що дозволяє відстежувати зміни, які відбуваються у складі співробітників, і виявляти загрози не тільки для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності, а й для економічної безпеки ЗЕД компанії.
Також доцільною є співпраця з профільними компаніями, що допоможуть оцінити благонадійність співробітника. Зокрема консалтингова компанія Cідкон пропонує послуги з аналізу ділової репутації кандидата, перевірки його благонадійності, кваліфікації на відповідність потенційним обов'язкам, випадків, пов'язаних з шахрайством та ін.
За результатами атестації служба персоналу здатна виявити так звані профільні загрози для безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, тобто ті, що спричиняють компанії суттєві збитки, отримані нею на закордонному ринку, і збільшують ймовірність банкрутства, а саме:
·кваліфікація співробітників не відповідає висунутим до них вимогам, що стосуються здійснення ефективної зовнішньоекономічної діяльності компанії;
·кваліфікація співробітників недостатня, щоб здійснювати ефективну зовнішньоекономічну діяльність;
· відсутність системи підвищення кваліфікації персоналу у сфері ЗЕД;
· зниження рівня лояльності персоналу до компанії;
· неефективне або нецільове використання ресурсів компанії, зокрема в процесі виходу компанії на закордонний ринок;
· погіршення результатів зовнішньоекономічної діяльності співробітників;
· слабка корпоративна культура;
· неякісна перевірка кандидатів перед прийомом на роботу.
Важливим інструментальним елементом, що дозволяє визначити настрої трудового колективу й окремих співробітників у процесі виходу компанії на зовнішні ринки, тенденції в їхній поведінці та рівень лояльності до компанії, залишаються канали зворотного зв’язку служб персоналу та безпеки зі співробітниками компанії. Зазвичай застосуванню такого інструменту передує продумана і грамотна система внутрішніх «паблік рілейшнз (PR)» або спеціально сформована система інформування персоналу компанії про всі події, зміни й заходи, які відбуваються або заплановані до реалізації на зовнішньому ринку. Якщо внутрішня система інформаційних зв’язків забезпечує ефективну взаємодію персоналу і керівництва компанії з питань здійснюваної компанією ЗЕД, то це суттєво збільшує рівень кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії.
Слід зазначити, що ефективні внутрішньокорпоративні комунікації впливають на рівень кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії через:
· зниження ризиків несприятливого розвитку ситуації всередині колективу, що однозначно негативно вплине на процес виходу компанії на зовнішній ринок;
· прогнозування поведінки співробітників у колективі;
· моніторинг спротиву внутрішньокорпоративним змінам у зв’язку з виходом компанії на зовнішній ринок;
· управління лояльністю;
· підвищення результативності внутрішніх розслідувань;
· запобігання внутрішнім конфліктам;
· отримання додаткової інформації.
Остаточна мета моніторингу кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії — це розроблення і встановлення оціночних показників, вимірювання й аналіз яких дозволяють компанії оцінити рівень кадрової безпеки ЗЕД. Показники оцінювання рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії доцільно розподілити на кілька груп:
1)показники чисельного складу персоналу, залученого до ЗЕД компанії, та їх динаміка;
2) показники плинності персоналу та їх динаміка;
3)показники кваліфікації та інтелектуального потенціалу персоналу, що дозволяють оцінити відповідність цього інтелектуального потенціалу здійснюваній ЗЕД;
4)показники ефективності використання персоналу в процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності компанії та їх динаміка (продуктивність праці та її динаміка, рентабельність персоналу та її динаміка тощо);
5)показники якості мотиваційної системи у сфері ЗЕД компанії (зарплата персоналу, її динаміка, рентабельність витрат на персонал, її динаміка, рентабельність зарплати персоналу та її динаміка).
Служба персоналу компанії та служба безпеки мають за результатами моніторингу рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії не тільки відстежувати та оцінювати її рівень, а й розробляти відповідні заходи задля підвищення її рівня.
Щоб запобігти впливу загроз на кадрову безпеку зовнішньоекономічної діяльності компанії, необхідно здійснювати постійний оперативний моніторинг внутрішніх і зовнішніх загроз кадровій безпеці, розроблення системи відповідних показників-індикаторів. Визначивши їх порогові значення і зафіксувавши відхилення, структурні підрозділи із ЗЕД та економічної безпеки компанії можуть спрогнозувати посилення впливу тієї чи іншої загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії та розробити заходи для усунення дії руйнівних загроз ЗЕД компанії.
Головною умовою високого рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії є раціональна та ефективна HR-політика компанії, що формує організаційно-психологічний клімат у колективі на тлі процесів виходу компанії на зовнішні ринки. Ефективна HR-політика здатна створити високоорганізований, мотивований, креативний колектив, зовнішньоекономічна діяльність якого практично не створює загроз для економічної безпеки компанії.
Щоб створити такий колектив, більшість успішних компаній, що здійснюють ЗЕД, використовує сучасні HR-технології (рекрутинг, тестування, облік, адаптацію, навчання і тренінги, ротацію, атестацію, мотивацію, тім-білдінг (побудова команди), концепцію утримання персоналу, протектування (захист), об’єднання, моніторинг, формування здорового психологічного клімату в колективі, створення корпоративної культури, планування кар’єрного розвитку, здійснення внутрішньокорпоративних заходів, урахування думок колективу, роботу з неформальними лідерами, виявлення і нейтралізацію внутрішніх проблем, що виникли, звільнення). Отже, на кожному етапі поданого HR-алгоритму необхідно виявляти потенційні загрози для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, розробляти заходи або виконувати дії, що нейтралізують реальні чи потенційні загрози, забезпечивши тим самим кадрову безпеку ЗЕД компанії.
Мета кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності полягає у запобіганні негативним впливам на безпеку ЗЕД компанії через ризики та загрози, пов’язані з персоналом, його інтелектуальним потенціалом і корпоративними трудовими відносинами. Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності є особливим компонентом безпеки ЗЕД компанії внаслідок взаємозв’язку та взаємозалежності з інтелектуальною безпекою. Такі негативні явища, як відплив кваліфікованих працівників, недостатня їхня мотивація, високі показники плинності персоналу, старіння кадрів, неактуальність знань у сфері зовнішньоекономічної діяльності, яку здійснює компанія, призводять до погіршення інтелектуального потенціалу співробітників, зниження рівня інтелектуальної безпеки та безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії загалом.
Кадрова безпека зовнішньоекономічної діяльності компанії є комбінацією таких складових, як фізична безпека, інтелектуально-розумова, професійно-фінансова, соціально-психологічна, адміністративно-кар’єрна, психологічно-комунікаційна:
· фізична безпека — стан персоналу, за наявності якого відсутні зовнішні загрози, пов’язані із закордонним ринком, для фізичного здоров’я співробітників;
· інтелектуально-розумова безпека — стан персоналу, за якого відсутня загроза втратити або не розкрити інтелектуальний потенціал, розумові здібності персоналу під час виходу на закордонний ринок;
· професійно-фінансова безпека означає безпроблемне виконання професійних обов’язків під час здійснення ЗЕД компанією з відповідним (адекватним) відшкодуванням зусиль, яких доклав співробітник;
· соціально-психологічна безпека — відсутність загроз, пов’язаних із закордонним ринком, для персоналу як складника соціуму та комфортабельний психологічний клімат на корпоративному рівні під час здійснення ЗЕД компанією;
· адміністративно-кар’єрна безпека — відсутність адміністративного тиску й обмеження прав, а також можливість кар’єрного зростання в процесі здійснення ЗЕД компанією, об’єктивне оцінювання керівництвом компанії професійних якостей і досягнень співробітників під час виходу компанії на зовнішній ринок;
· психологічно-комунікаційна безпека — відсутність психологічного тиску з боку керівництва і членів трудового колективу, наявність внутрішньокорпоративної системи комунікації під час здійснення заходів із виходу компанії на закордонний ринок, яка враховує ієрархічну підпорядкованість й адміністративно-трудові відносини.
Об’єкт захисту в контексті кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії — це персонал компанії, тобто всі співробітники, які здійснюють певні дії, що стосуються виходу на закордонний ринок і його освоєння за допомогою продукції, що виробляє компанія, робіт, які виконує компанія, або послуг, що надає компанія у процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії поділяють на зовнішні та внутрішні.
До зовнішніх загроз кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії належать такі:
· макроекономічна ситуація і ситуація безпосередньо на закордонному ринку, на який виходить компанія;
· інфляція в країні, на ринок якої виходить компанія;
· динаміка валютних курсів;
· неетична поведінка конкурентів на закордонному ринку;
· несумлінні дії іноземних контрагентів.
Внутрішні загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії, зі свого боку, поділяються на дві підгрупи: першу складають загрози, які спричинено компанією, тобто ті, що виникли внаслідок неефективного (непрофесійного) управління персоналом компанії. До цієї групи належать такі загрози кадровій безпеці ЗЕД компанії:
· неефективне управління компанією;
· неефективне управління персоналом;
· непрофесійна робота служби персоналу;
· неефективна мотивація персоналу.
Другу групу утворюють загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії, джерелом яких є безпосередньо сам персонал компанії як суб’єкт зовнішньоекономічної діяльності. Такі загрози виникають через недосконале виконання службових обов’язків, свідомі або несвідомі дії та процедури, навмисні або ненавмисні помилки стосовно виходу компанії на зовнішній ринок тощо.
До другої групи загроз слід віднести такі:
· низька кваліфікація співробітників, залучених до зовнішньоекономічної діяльності;
· неможливість реалізації професійних і творчих здібностей співробітниками компанії на зовнішньому ринку;
· незадоволеність роботою та умовами праці, оцінюванням результатів зовнішньоекономічної діяльності;
· непродуктивна зайнятість;
· конфліктні відносини з колективом і окремими співробітниками в процесі виходу компанії на закордонний ринок.
Через значний вплив наведених вище загроз кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії істотно зростатимуть збитки компанії під час здійснюваного нею процесу освоєння закордонного ринку — внаслідок демотивації персоналу, небажання працівників працювати на означеному закордонному ринку з повною віддачею, опортуністичної поведінки у зв’язку з пошуком іншого місця роботи або спробою працівників пристосуватися до незадовільних умов праці шляхом зниження навантаження, інтенсивності роботи тощо.
Щоб зменшити загрози для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, нерідко використовують такий інструмент, як атестація співробітників, яку проводять не лише з професійною метою, а також щоб визначити рівень безпеки кадрового складника під час виходу компанії на зовнішній ринок. Атестацію проводять із певною періодичністю, що дозволяє відстежувати зміни, які відбуваються у складі співробітників, і виявляти загрози не тільки для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності, а й для економічної безпеки ЗЕД компанії.
Також доцільною є співпраця з профільними компаніями, що допоможуть оцінити благонадійність співробітника. Зокрема консалтингова компанія Cідкон пропонує послуги з аналізу ділової репутації кандидата, перевірки його благонадійності, кваліфікації на відповідність потенційним обов'язкам, випадків, пов'язаних з шахрайством та ін.
За результатами атестації служба персоналу здатна виявити так звані профільні загрози для безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, тобто ті, що спричиняють компанії суттєві збитки, отримані нею на закордонному ринку, і збільшують ймовірність банкрутства, а саме:
·кваліфікація співробітників не відповідає висунутим до них вимогам, що стосуються здійснення ефективної зовнішньоекономічної діяльності компанії;
·кваліфікація співробітників недостатня, щоб здійснювати ефективну зовнішньоекономічну діяльність;
· відсутність системи підвищення кваліфікації персоналу у сфері ЗЕД;
· зниження рівня лояльності персоналу до компанії;
· неефективне або нецільове використання ресурсів компанії, зокрема в процесі виходу компанії на закордонний ринок;
· погіршення результатів зовнішньоекономічної діяльності співробітників;
· слабка корпоративна культура;
· неякісна перевірка кандидатів перед прийомом на роботу.
Важливим інструментальним елементом, що дозволяє визначити настрої трудового колективу й окремих співробітників у процесі виходу компанії на зовнішні ринки, тенденції в їхній поведінці та рівень лояльності до компанії, залишаються канали зворотного зв’язку служб персоналу та безпеки зі співробітниками компанії. Зазвичай застосуванню такого інструменту передує продумана і грамотна система внутрішніх «паблік рілейшнз (PR)» або спеціально сформована система інформування персоналу компанії про всі події, зміни й заходи, які відбуваються або заплановані до реалізації на зовнішньому ринку. Якщо внутрішня система інформаційних зв’язків забезпечує ефективну взаємодію персоналу і керівництва компанії з питань здійснюваної компанією ЗЕД, то це суттєво збільшує рівень кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії.
Слід зазначити, що ефективні внутрішньокорпоративні комунікації впливають на рівень кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії через:
· зниження ризиків несприятливого розвитку ситуації всередині колективу, що однозначно негативно вплине на процес виходу компанії на зовнішній ринок;
· прогнозування поведінки співробітників у колективі;
· моніторинг спротиву внутрішньокорпоративним змінам у зв’язку з виходом компанії на зовнішній ринок;
· управління лояльністю;
· підвищення результативності внутрішніх розслідувань;
· запобігання внутрішнім конфліктам;
· отримання додаткової інформації.
Остаточна мета моніторингу кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії — це розроблення і встановлення оціночних показників, вимірювання й аналіз яких дозволяють компанії оцінити рівень кадрової безпеки ЗЕД. Показники оцінювання рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії доцільно розподілити на кілька груп:
1)показники чисельного складу персоналу, залученого до ЗЕД компанії, та їх динаміка;
2) показники плинності персоналу та їх динаміка;
3)показники кваліфікації та інтелектуального потенціалу персоналу, що дозволяють оцінити відповідність цього інтелектуального потенціалу здійснюваній ЗЕД;
4)показники ефективності використання персоналу в процесі здійснення зовнішньоекономічної діяльності компанії та їх динаміка (продуктивність праці та її динаміка, рентабельність персоналу та її динаміка тощо);
5)показники якості мотиваційної системи у сфері ЗЕД компанії (зарплата персоналу, її динаміка, рентабельність витрат на персонал, її динаміка, рентабельність зарплати персоналу та її динаміка).
Служба персоналу компанії та служба безпеки мають за результатами моніторингу рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії не тільки відстежувати та оцінювати її рівень, а й розробляти відповідні заходи задля підвищення її рівня.
Щоб запобігти впливу загроз на кадрову безпеку зовнішньоекономічної діяльності компанії, необхідно здійснювати постійний оперативний моніторинг внутрішніх і зовнішніх загроз кадровій безпеці, розроблення системи відповідних показників-індикаторів. Визначивши їх порогові значення і зафіксувавши відхилення, структурні підрозділи із ЗЕД та економічної безпеки компанії можуть спрогнозувати посилення впливу тієї чи іншої загрози кадровій безпеці зовнішньоекономічної діяльності компанії та розробити заходи для усунення дії руйнівних загроз ЗЕД компанії.
Головною умовою високого рівня кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії є раціональна та ефективна HR-політика компанії, що формує організаційно-психологічний клімат у колективі на тлі процесів виходу компанії на зовнішні ринки. Ефективна HR-політика здатна створити високоорганізований, мотивований, креативний колектив, зовнішньоекономічна діяльність якого практично не створює загроз для економічної безпеки компанії.
Щоб створити такий колектив, більшість успішних компаній, що здійснюють ЗЕД, використовує сучасні HR-технології (рекрутинг, тестування, облік, адаптацію, навчання і тренінги, ротацію, атестацію, мотивацію, тім-білдінг (побудова команди), концепцію утримання персоналу, протектування (захист), об’єднання, моніторинг, формування здорового психологічного клімату в колективі, створення корпоративної культури, планування кар’єрного розвитку, здійснення внутрішньокорпоративних заходів, урахування думок колективу, роботу з неформальними лідерами, виявлення і нейтралізацію внутрішніх проблем, що виникли, звільнення). Отже, на кожному етапі поданого HR-алгоритму необхідно виявляти потенційні загрози для кадрової безпеки зовнішньоекономічної діяльності компанії, розробляти заходи або виконувати дії, що нейтралізують реальні чи потенційні загрози, забезпечивши тим самим кадрову безпеку ЗЕД компанії.