Blog

Заходи протидії розгортанню гібридних війн у світі

На сьогодні протидія гібридним загрозам стає пріоритетом, оскільки вони розмивають чітку межу між війною та миром, поєднуючи військові можливості з політичними, дипломатичними, економічними, кібербезпековими та дезінформаційними заходами.

Дії державою-агресором у цих сферах проводяться взаємоузгоджено, у відповідності з розробленими заздалегідь планами спеціальних операцій. Багатосторонній підхід є ключовим для протидії таким багатогранним викликам.

Головною метою заходів щодо протидії загрозам, які мають гібридний характер, є своєчасне виявлення такої загрози у певній сфері функціонування суспільства і держави, можливих наслідків її впливу на стан забезпечення національної безпеки та недопущення перетворення її з потенційної до реальної з усуненням дії формуючих цю загрозу чинників. Для цього на державному рівні доцільно інтегрувати зусилля військових та невійськових сил та засобів із запобігання гібридним загрозам (сформувати інтегрований потенціал протидії цим загрозам). Здійснення цієї протидії має покладатися на сектор безпеки і оборони будь-якої держави, в умовах України – на РНБОУ.

Операції, які проводяться в економічній сфері держави-жертви державою-агресором у ході гібридної війни, при своїй унікальності кожної з них мають спільні риси, що обумовлено обмеженою кількістю способів і методів реалізації агресивного замислу. Достатньо повний перелік способів і методів дій агресора може бути сформований при аналізі значної кількості гібридних операцій в економічній сфері. Розуміння способів і методів дій в економічній сфері у ході гібридної війни надасть можливість сформувати сталі ознаки проведення таких операцій, а це, в свою чергу, сформує інструментарій і методику їх виявлення

Використання інформаційних мереж у поєднанні з безмежністю та незалежністю кіберпростору може породжувати ризики неправомірного використання інформації та ІКТ. Тому застосування подібного роду технологій пов’язується із підвищеними вимогами до захисту відповідних суспільних відносин. У цьому контексті на перший план виходять організаційно-правові механізми.

Взагалі під системою протидії кіберзлочинності у широкому сенсі (не обмежуючись правоохоронною діяльністю) можна розуміти взаємопов’язану сукупність організаційно-правових, організаційно-технічних та правоохоронних (кримінологічних та криміналістичних) заходів запобігання, виявлення, припинення та розкриття кіберзлочинів .

Найбільш важливим кроком на етапі подальшого удосконалення законодавчого забезпечення кібербезпеки України є розроблення та якнайшвидше прийняття Державної цільової програми забезпечення кібербезпеки України, яка слугуватиме відправною точкою в реалізації тісної взаємодії суб’єктів забезпечення кібербезпеки України та протидії кіберзлочинності.

Організаційно-технічна складова заходів протидії кіберзлочинності полягає у впровадженні організаційно-технічної моделі кіберзахисту, включаючи забезпечення державно-приватної взаємодії, при реалізації заходів запобігання, виявлення, реагування на кіберінциденти і кібератаки, усунення їх наслідків.

Організаційно-технічна модель кіберзахисту має базуватися на міжнародних ризик-орієнтованих стандартах управління кібербезпекою: стандартах ISO/IEC 27032 Guidelines for cybersecurity («Рекомендації з кібербезпеки»), ISO/IEC 27037 Guidelines for identification, collection, acquisition and preservation of digital evidence («Рекомендації щодо ідентифікування, збору, накопичення та збереження цифрових доказів»), ISO/IEC 27041 Guidance on assuring suitability and adequacy of incident investigative method («Настанова щодо забезпечення прийнятності та адекватності методів розслідування»), ISO/IEC 27043 Incident investigation principles and processes («Принципи та процеси розслідування інцидентів»).

Організаційно-технічна модель кіберзахисту включає моделі оцінки ризику та прийняття рішень, а їх стандартизація та впровадження безпосередньо впливає на ефективність правоохоронних заходів з протидії кіберзлочинності в Україні.

Можливо виділити такі напрями ведення міждержавного гібридного протистояння під час кібервійни:

• протидія системам управління держави-противника;

• інформаційно-розвідувальні операції;

• радіоелектронна боротьба;

• психологічні операції;

• кібератаки;

• кібернетичне та мережеве протиборство;

• економічна та інформаційна боротьба.

Стосовно заходів протидії корозійним інвестиціям З метою виявлення потенційних ризиків у стратегічні галузі економіки певної країни уряду необхідно:

• під час інвестування зарубіжними компаніями проводити обов’язкову перевірку цих компаній щодо їх зв’язку з країною-агресором та її сателітами, а також визначити орган державної влади (можливо, колегіальний робочий орган), який здійснюватиме таку перевірку і готуватиме висновки та пропозиції для уряду;

• законодавчо затвердити аналогічну процедуру під час укладення угод про продаж стратегічних підприємств на національному рівні приватними власниками будь-кому із затвердженням такого рішення урядом;

• закріпити на законодавчій основі продаж стратегічних підприємств на національному рівні тільки суб’єктам із повною та прозорою інформацією про їх власників (кінцевих бенефіціарів);

• з метою ефективного правового захисту економіки держави-мішені від агресивних дій недружніх держав, на основі аналізу проведених у світі гібридних операцій на міждержавному рівні розробити та законодавчо закріпити ознаки гібридних дій в економічній сфері та їх відмінність від економічної конкуренції, навіть якщо ця конкуренція має ознаки недобросовісної;

• виявляти на регулярній основі ознаки «корозійних інвестицій» в стратегічні підприємства, вживати правових заходів для запобігання цим гібридним економічним діям, зокрема завдяки затвердженню відповідних нормативно-правових актів;

• з метою виявлення та протидії гібридним операціям, що проводяться в поточний момент в економіці певної держави, провести аналіз стану стратегічних підприємств за всіма галузями економіки у державі на предмет застосування недружніми державами «корозійних інвестицій»;

• застосовувати на практиці відповідні розроблені заздалегідь методології, які дозволятимуть відрізнити «корозійні інвестиції» як способу ведення гібридної війни від фактів недобросовісної конкуренції.

Також у процесі розробки ефективних заходів протидії гібридним проявам у міжнародному економічному протистоянні необхідно особливу увагу приділити заходам з викриття агентів впливу з боку держави-агресора у власній економіці.

Для забезпечення достовірності та своєчасності відомостей та матеріалів, що надходять до РНБОУ, необхідно, щоб аналізом та узагальненням усіх гібридних загроз для держави займались аналітично-інформаційні центри державних органів, що входять до сектору безпеки і оборони, під керівництвом Головного аналітично-інформаційного ситуаційного центру, які пропонуються до створення, із застосуванням сучасних можливостей штучного інтелекту. Це виключить маніпулювання відомостями щодо гібридних загроз шляхом встановлення інформаційних фільтрів з метою недопущення дезінформації вищого державного керівництва.

Гібридні загрози є багатогранним викликом сучасності, який вимагає від держав комплексного, системного та проактивного підходу до захисту національних інтересів. Їхня природа — поєднання прихованих і відкритих дій у військовій, економічній, інформаційній та кібернетичній сферах — ускладнює своєчасне виявлення та нейтралізацію. Як показує аналіз, ефективна протидія гібридним війнам можлива лише за умови інтеграції зусиль усіх секторів суспільства та держави, від сектору безпеки й оборони до громадянського суспільства.

Детальніше про технології, методи, прояви та інструменти гібридної війни та заходи протидії розгортанню гібридних війн у світі можна дізнатися з книги компанії “Сідкон” — Сучасні технології гібридної війни. У виданні описано комплекс заходів для протидії гібридним загрозам на державному рівні, які базуються на новітніх розробках штучного інтелекту, передових системах підтримки прийняття рішень та інноваційних інформаційних фільтрах."
Гібридні війни Національна безпека