Сьогодні в провідних компаніях розвинених країн світу активно застосовують аналітичні моделі та методи для опрацювання даних конкурентної розвідки. У більшості випадків з цією метою використовують більше однієї аналітичної моделі. Зазвичай це SWOT-аналіз (сильні та слабкі сторони, можливості та загрози) і аналіз конкурентів, потім — бенчмаркінг (передовий досвід), позиціонування конкурентів і галузевий аналіз.
До того ж компанії в процесі конкурентної розвідки застосовують такі аналітичні методи: фінансовий аналіз і оцінювання, сегментацію клієнтів, сценарний аналіз, патентний аналіз, технологічне прогнозування, метод індикаторів і попереджень.
Зокрема, щоб оцінити конкурентні переваги, застосовуються різні методи аналізу, переважно стратегічного маркетинг-менеджменту. До основних із них належать:
· SWOT- аналіз;
· SPACE- аналіз;
· PEST- аналіз;
· аналіз конкурентів за Портером.
Водночас деякі експерти вказують на марність очікування дієвого результату від формального застосування SWOT-аналізу в конкурентній розвідці. З одного боку, відомий у світі професіонал із конкурентної розвідки Б. Джілад (Gilad) вважає SWOT-аналіз загалом досить практичним методом, який активно застосовують у системах конкурентного раннього попередження. З іншого боку, Б. Джилад стверджує, що «більшість прикладів SWOT-аналізу... радше сюрреалістичні, ніж реалістичні».
Коротко розглянемо особливості проведення SWOT-аналізу. SWOT — це акронім слів Strengts (сильні сторони), Weaknesses (слабкі сторони), Opportunities (сприятливі можливості) і Threats (загрози). Внутрішня обстановка компанії відображається в основному в S і W, а зовнішня — в O і Т. SWOT-аналіз також є етапом розроблення маркетингової стратегії.
Методологія SWOT-аналізу передбачає, по-перше, виявлення внутрішніх сильних і слабких сторін компанії, а також зовнішніх можливостей і загроз і, по-друге, встановлення зв’язків між ними.
Якість SWOT-аналізу безпосередньо залежить від об’єктивності та використання різноманітної інформації. Не можна доручати його проведення одній особі, оскільки інформація буде спотворена через її суб’єктивне сприйняття. Під час проведення SWOT-аналізу мають враховуватися погляди всіх функціональних підрозділів компанії. Крім того, всі виявлені чинники обов’язково мають бути підтверджені об’єктивними фактами та результатами досліджень. Але навіть для найдосвідченіших галузевих експертів отримання корисної інформації на основі структурованих і неструктурованих даних вимагає спеціальних методів і технологій оцінки ринку, які вимагають багато часу та ресурсів. Саме тут на допомогу приходять консалтингові компанії, які займаються конкурентною розвідкою, зокрема компанія Сідкон, що працює в галузі інформаційно-аналітичних послуг з 2002 року для приватних та державних організацій (в Україні та інших країнах).
Водночас слід розуміти, що SWOT-аналіз — це лише інструмент для структурування наявної інформації, він не дає ясних і чітко сформульованих рекомендацій, конкретних відповідей. Він лише допомагає ясно усвідомити головні причини, а також оцінити в першому наближенні математичне очікування тих чи тих подій. Сформулювати рекомендації на підставі цих даних — робота аналітика служби конкурентної розвідки.
Простота SWOT-аналізу оманлива, його результати суттєво залежать від повноти та якості вихідної інформації. Для проведення SWOT-аналізу потрібні або експерти з дуже глибоким розумінням поточного стану і тенденцій розвитку ринку, або дуже великий обсяг роботи зі збору та аналізу первинної інформації з метою досягнення такого розуміння. Помилки, яких припустилися під час формування таблиці (врахування зайвих чинників або ігнорування важливих, некоректне оцінювання вагових коефіцієнтів і взаємного впливу), не можна виявити під час подальшого аналізу (окрім цілком очевидних) — отже, вони призведуть до неправильних висновків і помилкових стратегічних рішень. Водночас за допомогою SWOT-аналізу компанія може розробити стратегію своєї ринкової поведінки.
Більш детально про основні інструменти конкурентної розвідки у книзі - “Конкурентна розвідка в системі управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків”. В книзі висвітлено сучасні стратегічні орієнтири розвитку конкурентної розвідки у глобалізованому світі, розглянуто конкурентну розвідку як інструмент забезпечення безпеки і управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків, а також описано сучасні інформаційно-аналітичні технології та інструментарій конкурентної розвідки. Книга може бути використана для обговорення широкого кола проблемних питань, що стосуються оцінювання якості (цінності) інформації в конкурентній розвідці та оцінювання її результативності, гарантій якості одержуваної інформації через унеможливлення маніпулювання за допомогою встановлення інформаційних фільтрів, а також щодо трансформації результатів конкурентної розвідки для надання керівникам підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків з метою ухвалення адекватних та ефективних управлінських рішень.
До того ж компанії в процесі конкурентної розвідки застосовують такі аналітичні методи: фінансовий аналіз і оцінювання, сегментацію клієнтів, сценарний аналіз, патентний аналіз, технологічне прогнозування, метод індикаторів і попереджень.
Зокрема, щоб оцінити конкурентні переваги, застосовуються різні методи аналізу, переважно стратегічного маркетинг-менеджменту. До основних із них належать:
· SWOT- аналіз;
· SPACE- аналіз;
· PEST- аналіз;
· аналіз конкурентів за Портером.
Водночас деякі експерти вказують на марність очікування дієвого результату від формального застосування SWOT-аналізу в конкурентній розвідці. З одного боку, відомий у світі професіонал із конкурентної розвідки Б. Джілад (Gilad) вважає SWOT-аналіз загалом досить практичним методом, який активно застосовують у системах конкурентного раннього попередження. З іншого боку, Б. Джилад стверджує, що «більшість прикладів SWOT-аналізу... радше сюрреалістичні, ніж реалістичні».
Коротко розглянемо особливості проведення SWOT-аналізу. SWOT — це акронім слів Strengts (сильні сторони), Weaknesses (слабкі сторони), Opportunities (сприятливі можливості) і Threats (загрози). Внутрішня обстановка компанії відображається в основному в S і W, а зовнішня — в O і Т. SWOT-аналіз також є етапом розроблення маркетингової стратегії.
Методологія SWOT-аналізу передбачає, по-перше, виявлення внутрішніх сильних і слабких сторін компанії, а також зовнішніх можливостей і загроз і, по-друге, встановлення зв’язків між ними.
Якість SWOT-аналізу безпосередньо залежить від об’єктивності та використання різноманітної інформації. Не можна доручати його проведення одній особі, оскільки інформація буде спотворена через її суб’єктивне сприйняття. Під час проведення SWOT-аналізу мають враховуватися погляди всіх функціональних підрозділів компанії. Крім того, всі виявлені чинники обов’язково мають бути підтверджені об’єктивними фактами та результатами досліджень. Але навіть для найдосвідченіших галузевих експертів отримання корисної інформації на основі структурованих і неструктурованих даних вимагає спеціальних методів і технологій оцінки ринку, які вимагають багато часу та ресурсів. Саме тут на допомогу приходять консалтингові компанії, які займаються конкурентною розвідкою, зокрема компанія Сідкон, що працює в галузі інформаційно-аналітичних послуг з 2002 року для приватних та державних організацій (в Україні та інших країнах).
Водночас слід розуміти, що SWOT-аналіз — це лише інструмент для структурування наявної інформації, він не дає ясних і чітко сформульованих рекомендацій, конкретних відповідей. Він лише допомагає ясно усвідомити головні причини, а також оцінити в першому наближенні математичне очікування тих чи тих подій. Сформулювати рекомендації на підставі цих даних — робота аналітика служби конкурентної розвідки.
Простота SWOT-аналізу оманлива, його результати суттєво залежать від повноти та якості вихідної інформації. Для проведення SWOT-аналізу потрібні або експерти з дуже глибоким розумінням поточного стану і тенденцій розвитку ринку, або дуже великий обсяг роботи зі збору та аналізу первинної інформації з метою досягнення такого розуміння. Помилки, яких припустилися під час формування таблиці (врахування зайвих чинників або ігнорування важливих, некоректне оцінювання вагових коефіцієнтів і взаємного впливу), не можна виявити під час подальшого аналізу (окрім цілком очевидних) — отже, вони призведуть до неправильних висновків і помилкових стратегічних рішень. Водночас за допомогою SWOT-аналізу компанія може розробити стратегію своєї ринкової поведінки.
Більш детально про основні інструменти конкурентної розвідки у книзі - “Конкурентна розвідка в системі управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків”. В книзі висвітлено сучасні стратегічні орієнтири розвитку конкурентної розвідки у глобалізованому світі, розглянуто конкурентну розвідку як інструмент забезпечення безпеки і управління підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків, а також описано сучасні інформаційно-аналітичні технології та інструментарій конкурентної розвідки. Книга може бути використана для обговорення широкого кола проблемних питань, що стосуються оцінювання якості (цінності) інформації в конкурентній розвідці та оцінювання її результативності, гарантій якості одержуваної інформації через унеможливлення маніпулювання за допомогою встановлення інформаційних фільтрів, а також щодо трансформації результатів конкурентної розвідки для надання керівникам підприємств критичної інфраструктури, компаній і банків з метою ухвалення адекватних та ефективних управлінських рішень.